آموزش عملی
قبل از اين كه يك نت را به صدا در آوريد، بياييد بررسي كنيم يك سازدهني چگونه كار ميكند. شما ميبينيد كه اين ساز 10 سوراخ دارد كه از شمارهي 1 تا شمارهي 10 نامگذاري شدهاند. هركدام از اين سوراخها ميتوانند دو نت متفاوت را ايجاد نمايند: يكي به وسيله دميدن (ورود هوا به سازدهني) و يكي با كشيدن (خروج هوا از سازدهني)؛ بنابراين، تنها با 10 سوراخ مـيتوانيد 20 نت را در بازهي سه اكتاو (Octave) پوشش دهيد.
آموزش عملی
در اين قسمت ما ميخواهيم دو آكورد را معرّفي نماييم. مهمّ نيست هارپ با چه كليدي در دست داريد؛ اين آكوردها، درجهيI (دميدن) وV (كشيدن) ميباشند. اگر كليد هارپ شما C است، آكورد درجهيI ؛C و آكورد درجهيV ،G خواهد بود. اين آكوردها دو تا از مهمترين آكوردهاي مورد استفاده در هر آهنگي ميباشند.
آموزش عملی
افراد زیادی هستند که به تازگی با صدای دلنشین سازدهنی آشنا شده و به آن علاقه مند شده اند و به همین خاطر تصمیم گرفته اند تا نواختن سازدهنی را شخصا تجربه نمایند اما درست نمی دانند که از کجا باید شروع کنند . معمولا این گروه از علاقه مندان سازدهنی با پرسش هایی از این دست روبرو هستند : چه نوع سازدهنی بخریم؟ چه مارک یا مدلی تهیه کنیم؟ آموزش سازدهنی را از کجا شروع کنیم؟ با چه کتاب یا متد آموزشی جلو برویم؟ به شکل خودآموز تمرین کنیم یا به سراغ یک مدرس موسیقی برویم؟ در این مقاله می کوشیم تا پاسخی مناسب برای این گونه سوالات ارائه نماییم .
آموزش عملی
بسیاری از افرادی که می خواهند برای اولین بار نواختن سازدهنی را تجربه کنند ، با پرسش هایی از این دست روبرو میشوند: چگونه باید صدای سازدهنی را درآورم؟ شماره هایی که در جلوی هر سوراخ ساز دهنی نوشته شده چه کاربردی دارد؟ چگونه می توان با ساز دهنی آکورد (Chord) و تک نت (Single Note) نواخت؟ آیا کوچک بودن اندازه سوراخ های ساز دهنی و فاصله کم بین سوراخ ها نواختن تک نت ها را دشوار نمی کند؟ شیوه صحیح نواختن ساز دهنی و نحوه تنفس در حین نواختن آن کدام است؟ روش های پاکر ، لیپ بلاک و تانگ بلاک چه مفهوم و کاربردی دارند؟ در این مقاله قصد داریم تا ضمن پاسخ به سؤالاتی از این دست ، اشاره ای هم به انواع مختلف آرتیکولیشین و تکنیک مهم Dip Bend داشته باشیم که کاربرد زیادی در روش پاکر دارند .
آموزش عملی
روش تانگ بلاک (Tongue Block) به عنوان یکی از دو روش اصلی نواختن سازدهنی کاربرد های زیادی در بین نوازندگان سازدهنی دیاتونیک (به خصوص در سبک بلوز) و کروماتیک (به ویژه در موسیقی کلاسیک) و حتی ترمولو (در سبک های ایرلندی و اسکاتلندی) دارد . بعد از معرفی
روش پاکر(Pucker)
، این بار قصد داریم به تشریح روش تانگ بلاک و مشخصات آن بپردازیم . در این روش برای نواختن تک نت ها (Single Notes) لب های نوازنده به مانند روش پاکر جمع نمی شوند و نیازی نیست که گوشه های دهان به هم نزدیک شوند. در واقع میزان باز بودن دهان در این روش مشابه حالتی است که برای نواختن آکوردها استفاده می شود و معمولاً 4-3 سوراخ (و گاهی 5 سوراخ) را شامل می شود.
آموزش عملی
در این مقاله می خواهیم به معرفی دو تکنیک تانگ رول (Tongue Roll) و گراول (Growl) بپردازیم . هر دوی این تکنیک ها افکت صوتی خاصی ایجاد می کنند که کیفیتی لرزان و غرنده به نت ها می بخشند . اما تکنیک اول فقط بر روی نت های دمشی (Blow Notes) قابل اجرا است و تکنیک دوم بر روی نت های مکشی (Draw Notes) اجرا می شود . تکنیک تانگ رول محدود به سازدهنی نیست و در سایر سازهای بادی (مانند فلوت و ترومپت) هم به کار می رود و در سبک های مختلفی از موسیقی کلاسیک و جز (Jazz) گرفته تا موسیقی پاپ و راک از آن استفاده می شود . این تکنیک در سازدهنی بلوز رایج نیست ؛ ولی در آثار برخی از نوازندگان بزرگ این سبک مانند بیگ والتر (Big Walter) نیز به کار رفته است (تصویر روبرو) .
آموزش عملی
روش تانگ بلاک (Tongue Block) به عنوان یکی از دو روش اصلی نوازندگی ساز دهنی (در کنار روش پاکر) همواره مورد علاقه گروه زیادی از نوازندگان ساز دهنی (به ویژه در سبک های بلوز و موسیقی کلاسیک) بوده است . برخی از نوازندگان معتقدند که به طور کلی، با روش تانگ بلاک (در مقایسه با روش پاکر) صدای بهتر و گرم تر و رساتری از ساز دهنی تولید می شود و یکی از دلایل انتخاب این روش نوازندگی توسط برخی از نوازندگان ساز دهنی همین مساله عنوان می شود. علاوه بر این، روش تانگ بلاک قابلیت های اجرایی منحصر به فردی در اختیار نوازنده قرار می دهد که بسیاری از آنها با روش پاکر عملی نیستند . در این مقاله به بررسی
تکنیک های به کار رفته روش تانگ بلاک
می پردازیم .
آموزش عملی
مقاله جدید ایران هارمونیکا باز هم به آموزش عملی روش تانگ بلاک (Tongue Block) اختصاص دارد . در
قسمت اول از این مجموعه مقالات
به توصیف اجمالی روش تانگ بلاک و نحوه نواختن تک نت ها با این روش پرداختیم . در
قسمت دوم
، بیش از ده تکنیک خاص نوازندگی در روش تانگ بلاک را معرفی کردیم که نوازنده را در به کار گرفتن قابلیت های آکوردی سازدهنی یاری می کنند . حالا در قسمت سوم این سری مقاله ها تکنیک هایی را آموزش می دهیم که نوازنده را قادر می سازند تا انواع فواصل موسیقایی (Split Intervals) و به خصوص فاصله اکتاو (Octave) را با سازدهنی اجرا نماید . در انتهای مقاله هم اشاره مختصری به نحوه آرتیکولیشن (Articulation) نت ها و تکنیک بندینگ (Bending) در این روش خواهیم داشت .