بيوگرافي نوازندگان برتر - سازدهني کلاسيک
آیا سازدهنی را می شناسید؟ دیدگاه ما ایرانیان نسبت به این ساز چگونه است؟ یک اسباب بازی برای دوران کودکی؟ یا شاید هم سازی همیشه در جیب گاوچران ها؟
در سلسله مقالات کنسرتوهای سازدهنی سعی ما بر آن خواهد بود که در مورد این ساز و نقش آن در موسیقی کلاسیک بیشتر صحبت شود تا بدانیم که این ساز تا چه حدی عجیب و توصیف ناپذیر است!
بيوگرافي نوازندگان برتر - سازدهني کلاسيک
نام فرانتس اشمل Franz Chmel به منزله انقلابی در نوازندگی سازدهنی است و هنرش متعلق به آن دسته از نوازندگان است که اجرای موسیقی کلاسیک با این ساز را باور داشته و دارند. او با شکستن متدهای قراردادی، تکنیک بدیعی خلق کرد و امکان نواختن مشکل ترین قطعاتی را که حتی غیرممکن به نظر می رسید، فراهم نمود. چیره دستی او در نواختن این ساز به استعداد ذاتی اش برنمی گردد، بلکه نتیجه سالها سخت کوشی، ممارست و تجربه اوست.
سازدهني کلاسيک
فرانتس اشمل (Franz Chmel) از نوازندگان شاخص و صاحب سبک سازدهنی کروماتیک است که علاقه مندان سازدهنی با آثار وی آشنایی دارند . فرانتس اشمل سازدهنی کروماتیک را سازی پر قابلیت می داند و معتقد است که این ساز را می توان به جایگاه بالا تری در عرصه موسیقی کلاسیک ارتقا داد ؛ عقیده ای که وی آن را به لطف تکنیک بالای نوازندگیش در عمل به اثبات رسانده است .
بيوگرافي نوازندگان برتر - سازدهني کلاسيک
جری ادلر (Jerry Adler) نوازنده چیره دست هارمونیکا که صدای ناب و رسای سازش را در فیلم هایی مانند شین (Shane) ، ماجرای نیمروز (High Noon) و مری پاپینز (Mary Poppins) می توان شنید و در عین حال همیشه در سایه شهرت برادر بزرگ ترش لری ادلر (Larry Adler) به سر می برد ، در تاریخ 13 مارس 2010 (مصادف با 22 اسفند 1388) در شهر Ellenton ایالت فلوریدا درگذشت . وی در زمان مرگ 91 سال سن داشت و در Sarasota زندگی می کرد . علت مرگ بنا بر گفته پسرش مایکل ، سرطان پروستات بوده است .
سازدهني کلاسيک
این قسمت به بررسی جنبه های نظری و عملی مربوط به شیوه های مختلف نواختن تک نت ها (Single Notes) و وضعیت دهان و زبان در هر یک از این شیوه ها اختصاص دارد.
همان طور که می دانید نواختن نت های تکی به دو شیوه امکان پذیر است: روش Puker و روش Tongue Blocking . (در واقع روش سومی هم وجود دارد که چیزی بین این دو است. ممکن است قدری دور از ذهن باشد اما بعد از رسیدن به سطح خاصی از مهارت نوازندگی، برایتان طبیعی می شود).
سازدهني کلاسيک
3 – 4 اصول کلی تمرین
هرچه در تمرین سازدهنی زمان بیشتری صرف کنید و با علاقه و جدیت بیشتری تمرین کنید، مهارت های بیشتری پیدا می کنید. این قضیه واضح است و همه شما به آن واقفید. در این قسمت می خواهم توصیه هایی در مورد تمرینات منظم و سازمان یافته ارائه کنم .
به طور کلی روشهای استانداردی برای تمرین وجود ندارد؛ در عوض اصول بنیادی مشخصی وجود دارد که میزان اهمیت و نحوه اجرای آنها در مورد هر نوازنده با سایرین تفاوت دارد. برخی نوازنده ها برخی مهارت ها را زودتر از بقیه کسب می کنند. مثلا ممکن است نوازنده ای تنها بعد از 5-4 بار تمرین یک قطعه بتواند آن را با اطمینان خاطر به صورت عمومی اجرا نماید در حالی که نوازنده دیگری ممکن است لازم باشد برای رسیدن به همین نتیجه 50 بار تمرین کند.
سازدهني کلاسيک
تامی رایلی
(2000-1919 Tommy Reilly)
یکی از بزرگ ترین نوازندگان سازدهنی کروماتیک در سبک موسیقی کلاسیک بود که آثارش همواره مورد توجه علاقه مندان سازدهنی قرار می گرفت . وی در کنار اجراهای متعدد آثاری از آهنگسازان بزرگ موسیقی کلاسیک ، توجه و اهتمام ویژه ای نیز به آموزش نوازندگان جوان تر و انتقال تجربیات خود به آنها داشت . یکی از شاگردان وی نوازنده ای است آلمانی به نام اووه وارشکف (Uwe Warschkow) که بیش از دو دهه افتخار شاگردی تامی رایلی را داشته است و حالا بعد از گذشت سی سال از شروع آشناییشان تصمیم گرفته است تا برخی از تجربیات و خاطرات آن روزها را بر روی کاغذ بیاورد .