مجله اینترنتی سازدهنی
Hohner harmonicas - سازدهنی هونر
Suzuki harmonicas - سازدهنی سوزوکی
Hering harmonicas - سازدهنی هرینگ
Lee Oskar harmonicas - سازدهنی لی اسکار
سازدهنی بلوز (Blues Harp) - قسمت اول
JuniorWells

نقش و اهمیت سازدهنی در موسیقی بلوز (Blues) بر کسی پوشیده نیست . اما این که چرا سازدهنی به این جایگاه ممتاز در سبک بلوز رسیده و سیر تاریخی تحولاتی که منجر به این دستاورد ویژه شده چگونه طی شده است ، موضوعی است که Larry Hoffman با نوشتن این مقاله ، که در وب سایت معتبر All Music Guide منتشر شده ، به بررسی آن می پردازد . ترجمه فارسی این مقاله به چند قسمت تقسیم شده که هر کدام به شرح مطالبی مشخص و مجزا می پردازد . از آنجا که متن مقاله سرشار از ارجاعات متعدد به اسامی آهنگ ها و نوازندگان مختلف است ، مترجم نیز کوشیده است تا با افزودن تصاویر ، لینک ها ، نمونه های صوتی و پی نوشت های گوناگون به آشنایی بیشتر خوانندگان با مفاهیم مورد نظر نویسنده کمک نماید .

در ضمن متن اصلی مقاله نثر بسیار موجزی دارد و نویسنده کوشیده است با به کار گرفتن حداقل لغات مفهوم مورد نظرش را به خواننده منتقل نماید . به همین جهت از ترجمه لفظ به لفظ این متن اجتناب شد و مترجم هرجا لازم دید از کلمات ، اصطلاحات و جمله بندی های دیگری برای انتقال بهتر مفهوم در زبان فارسی استفاده کرد . ترجمه فارسی متن مقاله به شرح زیر است :

سازدهنی (Harmonica) همواره جایگاهی مستحکم و پابرجا در موسیقی آمریکا و همچنین جایگاهی بسیار ویژه و پراهمیت در موسیقی سبک بلوز (Blues) داشته است .

تاریخچه این ساز بر اساس کتابچه ای با نام "تاریخچه مختصری از سازدهنی" که توسط شرکت هونر (Hohner) منتشر شده و مقاله ای با عنوان "سازدهنی آمریکا" که توسط Michael Licht نوشته شده (1) ، از قرار زیر است : هارمونیکا یا سازدهنی (Mouth Harp) جزو خانواده سازهای زبانه آزاد (Free Reed Instruments) است ؛ تولید صوت در این سازها حاصل به ارتعاش در آمدن یک زبانه آزاد است که در هنگام ارتعاش به چارچوب دربرگیرنده آن زبانه برخورد نمی کند (2) . نخستین ساز پدید آمده بر اساس مفهوم زبانه های آزاد ، ساز "شنگ" (Sheng) بود (3) که 3000 سال پیش از میلاد مسیح توسط نین – کوآ (Nyn-Kwa) یکی از ملکه های چین باستان ساخته شد ودر قرن هفدهم میلادی به وسیله مسافری که از کشور چین به قاره اروپا باز می گشت به قاره اروپا آورده شد (4) و بعدها به عنوان راهنمایی برای ساختن سازهای زبانه آزاد دیگری مانند کنسرتینا و هارمونیکا به کار برده شد .

 Buschmann نمونه اولیه سازدهنی در سال 1821 توسط یک ساعت ساز نوجوان آلمانی به نام کریستین فردریش لودویگ بوشمان (Christian Friedrich Ludwig Buschmann) اختراع شد . او که در آن زمان تنها 16 سال سن داشت ، این ساز را با کنار هم گذاشتن 15 لوله صوتی (Pitch Pipe) ساخته بود و نام آن را Mund-Eaoline (به معنای "ساز دهنی" ) گذاشت (5) . ساعت ساز دیگری به نام کریستین مسنر (Christian Messner) نیز ساختن این سازها را یاد گرفت و به صورت نوعی فعالیت جانبی اقدام به فروش آن به سایر ساعت سازان کرد (6) .


MatthiasHohner در سال 1857 ماتیاس هونر (Matthias Hohner) که در آن زمان 24 ساله بود یکی از این سازها را خرید و تصمیم به تولید انبوه و تجاری آن گرفت و به این ترتیب توانست در همان سال اول فعالیتش 650 عدد سازدهنی دیاتونیک تولید نماید .

ماتیاس هونر چند سال بعد به عنوان شهردار شهر تروسینگن (Trossingen) که مقر کارخانه هونر بود انتخاب شد و این شهر به زودی به مرکز تولید سازدهنی در جهان تبدیل شد . پسران وی در سال 1932 یک مرکز آموزش موسیقی با نام "کالج ایالتی موسیقی تروسینگن" (که امروزه به نام دانشگاه موسیقی تروسینگن شناخته می شود) تاسیس نمودند که آموزش سازدهنی ، آکاردئون ، پیانو و ویولون در آن تا به امروز ادامه دارد . از این آموزشگاه موسیقی تاکنون 3000 نوازنده سازدهنی با گرفتن گواهی نامه آموزش سازدهنی فارغ التحصیل شده اند .

 Marine Band مدتی پیش از آغاز جنگ داخلی در آمریکا ، ماتیاس هونر چند نمونه سازدهنی را برای چند نفر از وابستگانش که به ایالات متحده مهاجرت نموده بودند ارسال کرد و آنها متوجه محبوبیت فوق العاده این ساز جدید در آمریکا شدند . در جریان جنگ داخلی بسیاری از سربازها (در هر دو جبهه جنگ) یک سازدهنی به همراه خود داشتند و این مساله در کنار وجود فروشندگان دوره گرد و مهاجرینی که به آمریکا آمده بودند ، به رواج یافتن این ساز در سرتاسر ایالات متحده کمک می کرد .

در پایان قرن نوزدهم آمریکا به تنهایی بیش از نیمی از ده میلیون عدد سازدهنی را که هر ساله در آلمان ساخته می شد خریداری می کرد (7) . سازدهنی مدل Marine Band که امروزه هم مدل بسیار متداولی است ، اولین بار در سال 1896 عرضه شد (8) و در آن زمان به قیمت 50 سنت به فروش می رسید . به این ترتیب سازدهنی در مسیری قرار گرفته بود تا به رایج ترین و محبوب ترین ساز موسیقی در تاریخ آمریکا تبدیل شود .

گام های نخستین در مسیر به کار بردن سازدهنی در سبک بلوز (Blues) احتمالا حاصل آن دسته از تلاش هایی است که موسیقی دانان موسیقی کلاسیک (Classical Music) در قرن نوزدهم لفظ "موسیقی برنامه ریزی شده" (Programmatic Music) را بر آن اطلاق می نمودند ؛ یعنی گونه ای از موسیقی که به دنبال ترسیم کردن تصاویر صوتی (Sound Pictures) بود . قابلیت های صوتی منحصر به فرد سازدهنی نوازندگان ماهر و با استعداد آن را قادر می ساخت تا به تقلید بسیاری از صداهای موجود در محیط زندگی روزمره شان بپردازند .

به عنوان مثال قطارها از منابع الهام بخش موسیقی دانان در تمامی زمان ها بوده اند . آهنگسازی سوئیسی به نام Arthur Honegger قطعه ارکسترالی با این مضمون خلق کرد که Pacific 231 نام داشت و Duke Ellington (آهنگ ساز افسانه ای سبک Jazz ) آهنگ دیگری با عنوان Happy Go Lucky Local برای ارکستر تصنیف نمود . آهنگ Orange Blossom Special از نمونه های استانداردی است که نوازندگان بانجو و فیدل برای نشان دادن مهارت نوازندگی خود اجرا می کنند (9) و آهنگ Honky Tonk Train Blues که ساخته Meade Lux Lewis است یکی از معروف ترین قطعات نوشته شده برای پیانو در سبک بوگی – ووگی (Boogie – Woogie) می باشد (10) . نمونه معروف دیگر آهنگ Panama Limited است که اشاره به قطاری با همین نام دارد و توسط خواننده و نوازنده گیتاری به نام Bukka White و با استفاده از Slide یا Bottleneck بر روی ساز گیتار اجرا شده است (11) .

PanamaLimitedTrain



اما زمانی که سازدهنی در دستان نوازنده قابلی قرار می گیرد به خاطر داشتن ویژگی هایی مانند قابلیت بند کردن نت ها (Note Bending) و توانایی اجرای آکوردهای ریتمیک ، بهتر از هر ساز دیگری می تواند تصویر واضح و روشنی از صدای حرکت قطار را ایجاد کند . برخی از نخستین و بهترین نمونه های ضبط شده در این خصوص عبارتند از : آهنگ Railroad Piece با اجرای (12) Palmer McAbee ، آهنگ Railroad Blues با اجرای (13) Freeman Stowers و آهنگ Dixie Flyer Blues که توسط (14) DeFord Bailey نواخته شده است . در میان آهنگ های بسیاری که توسط کتابخانه کنگره آمریکا ضبط شده اند ، نمونه های اجرا شده توسط (15) Ace Johnson و (16) Richard Amerson از این جهت فوق العاده اند . احتمالا تعداد بی شماری از نوازندگان سازدهنی در تقلید صدای حرکت قطار با سازدهنی مهارت داشته اند اما آثار اغلب آنها هیچگاه به وسیله پژوهشگران موسیقی مردمی (فولک) یا شرکت های ضبط و پخش موسیقی ضبط نشده است تا در اختیار ما قرار بگیرد .

 SaltyHolmes

با این حال قطارها تنها موضوع این گونه آهنگ های فولک نبودند . آهنگ های دیگری هم مانند "Mama Blues" وجود داشتند که در آنها سازدهنی با بیان کلمه Mama یا جملاتی مانند I Want My Mama صدای کودکی را تقلید می کند که مادرش را صدا می زند .

یک نمونه فوق العاده از این دست آهنگ ها اجرایی است که از نوازنده ای قدیمی به نام Salty Holmes به یادگار مانده است (17) .

همچنین در آهنگ هایی با نام "Fox Chase" (به معنی شکار روباه) مراسم سنتی شکار روباه را با افزودن صدای جیغ و فریاد همراه با جملات توصیفی کوتاهی در شرح ماوقع ، قدم به قدم به تصویر می کشیدند . تصاویر (صوتی) مجرمان فراری که تحت تعقیب سگ های شکاری قرار داشتند و همچنین نمای واضح و نابی از دام ها و حیوانات مزرعه و صدای همه نوع جانوری (مانند سگ و روباه و خروس و ...) در رپرتوار مربوط به سازدهنی فراوان است و برخی از آنها شباهت فوق العاده ای با صداهای واقعی دارند (18) .

FoxHunting



پی نوشت ها :

1- این مقاله در سال 1984 در شماره VII/3 از فصلنامه Folklife Center News به چاپ رسیده است .

2- در این نوع سازها تنها یک انتهای زبانه یا تیغه (Reed) به بدنه ساز متصل است و انتهای دیگر آن بدون اتصال به جایی از قابلیت حرکت آزاد برخوردار است .

3- این آلت موسیقی تشکیل شده از تعدادی لوله با طولهای متفاوت (که بر حسب نوع ساز می تواند 17 ، 21 ، 24 یا30 عدد باشد) که درکنارهم قرارگرفته اند و با دمیدن هوا به داخل آنها به صدا درمی آیند . شنگ دو ویژگی منحصر به فرد دارد که در سازدهنی هم دیده می شود:
1- نوازنده می تواند هم با دمیدن هوا به داخل ساز (Blow) و هم با کشیدن هوا به داخل ریه (Draw) صدایش را درآورد
2- علاوه بر نواختن تک نت ها (Single Notes) ، قابلیت نواختن آکورد را نیزدارد (هرچند به شکلی محدود)

از آنجا که این دو ویژگی دربیشتر سازهای بادی غربی (مانند فلوت و ساکسفون و ...) دیده نمی شود ، می توان ساز شنگ را به تعبیری پدربزرگ سازدهنی امروزی قلمداد کرد .

Sheng

4- این که شنگ درچه زمانی به قاره اروپا رسیده چندان مشخص نیست . برخی می گویند مارکو پولو (Marco Polo) جهانگرد ایتالیایی در قرن سیزدهم میلادی در راه بازگشت به کشورش از مسیرجاده ابریشم آن را با خود به اروپا آورده است اما اولین اشاره هایی که در کتاب ها و منابع مکتوب آن دوران وجود دارد به اوایل قرن 17 میلادی بر می گردد . به عنوان مثال در سال 1740 Johann Wilde ویولونیست شهیر آلمانی که به سازشنگ علاقمند شده بود در بسیاری از اجراهایش ازآن استفاده می کرد . در سال 1777 Jean Joseph Marie Amiot راهب ژزوئیت (یسوعی) فرانسوی در بازگشت از سفر چین شنگ را به همراه آورد و در کتابی با نام " خاطراتی از موسیقی مردم چین " (منتشر شده به سال 1779 ) جزئیات ساختاری و نحوه عملکرد آن را تشریح کرد .

5- در واقع Buschmann وسیله ای که ساخته بود را Aura نام گذاشت و بعدها نام Mund-Aeoline (به معنای "ساز دهنی" ) یا Aeolina نیز در موردش رواج یافت . این وسیله از کنارهم قرار دادن 15 لوله Pitch Pipe ساخته شده بود وفقط با دمیدن هوا به داخلش صدا می داد . این ساز توانایی نواختن یک گام کروماتیک را داشت . با این که Aura اختراع جالبی بود ولی با سازدهنی امروزی تفاوتهای بارزی داشت : ابعادش بزرگ بود به طوری که قطرش به 10 سانتیمترمی رسید . شکلش بیشتر شبیه به یک جعبه بود تا سازدهنی . درپوش (Coverplate) و بدنه چوبی (Comb) هم نداشت . با این حال استقبال خوب مردم آلمان و اتریش از این ساز جدید باعث شد تا سازندگان دیگری مانند Christian Messner نیز به ساختن Aura یا Aeolina روی آورند .

Aeolina

6- Christian Messner در سال 1827 کارخانه ای در شهر تروسینگن (Trossingen) تاسیس و سازهایی با نام Mund-Aeoline (به معنای "ساز دهنی" ) تولید کرد. 20 سال بعد بود (سال 1847 ) که شرکت Seydel (قدیمی ترین و با سابقه ترین سازنده سازدهنی که تا به امروز نیز فعال مانده است) در شهر Klingenthal در ایالت Saxony توسط Christian August Seydel راه اندازی شد و 10 سال بعد (سال 1857 ) هم شرکت Hohner در شهر Trossingen شروع به کار نمود .

7- در اواخر قرن بیستم ایالات متحده عملا به بازار مصرف اصلی سازدهنی تبدیل شده بود و استقبالی که از این ساز به عمل آمد باعث شد تا شرکت هونر در سال 1880 برای جواب دادن به این میزان تقاضای بالا با راه اندازی چندین خط تولید گسترده به تولید انبوه سازدهنی بپردازد . آن گونه که آمار و ارقام بر جای مانده نشان می دهد تولید سالیانه شرکت هونر که در سال 1887 بالغ بر یک میلیون عدد شده بود ، در سال 1900 به 5 میلیون عدد در سال رسید و در سال 1920 مرز بیست میلیون عدد را پشت سر گذاشت ! در همین سال کشور آلمان بیش از 50 میلیون سازدهنی به کشورهای مختلف دنیا صادر می کرد که از این تعداد 23 میلیون عدد سازدهنی راهی ایالات متحده می شد .

8- مدل Marine Band 1896 بی اغراق محبوب ترین مدل سازدهنی دیاتونیک در بین نوازندگان بلوز و کانتری محسوب می شود و در بسیاری از آثار نوازندگان بزرگ سازدهنی به دفعات استفاده شده است . اغلب (و شاید تمام) آثار ضبط شده سبک شیکاگو بلوز در دهه های 1940 تا 1960 با این مدل سازدهنی نواخته شده است . به عنوان مثال به بخشی از آهنگ If It Ain’t Right با اجرای Little Walter گوش دهید .

9- قبلا در زندگینامه Charlie McCoy به آهنگ Orange Blossom Special و اجرای آن توسط چارلی مک کوی اشاره کردیم . همچنین با مراجعه به این قسمت از وب سایت ایران هارمونیکا می توانید اجرای Mike Stevens از این آهنگ را نیز دریافت کرده و گوش دهید . این آهنگ در اصل برای ساز فیدل (یا همان ویولون ؛ آن طوری که توسط نوازندگان کانتری نامیده می شود) که از سازهای رایج در موسیقی کانتری است نوشته شده است . سازنده آن یکی از نوازندگان مطرح فیدل به نام Chubby Wise بود که در سال 1938 این قطعه را برای اجرا با فیدل نوشته بود . نام این آهنگ در واقع نام یک قطار سریع السیر بود که در آن زمان از نیو یورک به میامی می رفت و در طی مسیرش از کنار باغ های پرتقال فراوانی که آن زمان در ایالت فلوریدا وجود داشت عبور می کرد . این آهنگ را "سرود ملی" نوازندگان فیدل لقب داده اند و مهارت در نواختن آن نشانه ای از توانایی های تکنیکی نوازنده فیدل به شمار می رود . اجرای این آهنگ توسط Tommy Jackson (که وی را جیمی هندریکس نوازندگان فیدل در سبک کانتری لقب داده اند) شنیدنی است و با مراجعه به این صفحه قابل دریافت است . همچنین اجرای زنده Charles Daniels را می توانید با رفتن به این صفحه دریافت کنید و گوش دهید .

OBSTrain

10- این آهنگ معروف ترین اثر Meade Lux Lewis و نخستین اثر ضبط شده وی می باشد که ماجراهای تاریخی جالبی هم دارد : با این که آهنگ Honky Tonk Train Blues در سال 1927 برای شرکت پارامونت ضبط شد اما 18 ماه بعد منتشر شد . آهنگ منتشر شده فروش خوبی نداشت و به تدریج به دست فراموشی سپرده شد . Meade Lux Lewis هم نوازندگی را رها کرد و شغل دیگری را در پیش گرفت . تا این که در سال 1933 نسخه ای از این آهنگ به دست John Hammond Sr (تهیه کننده پرآوازه که اتفاقا پسرش John Hammond Jr خواننده و نوازنده گیتار و سازدهنی در سبک بلوز است ) افتاد و چنان وی را شیفته خود کرد که در جستجوی نوازنده ناشناخته آن برآمد . جستجوهای John Hammond دو سال طول کشید تا سرانجام در سال 1935 توانست Meade Lux Lewis را پیدا کند و او را متقاعد نماید تا یک بار دیگر این آهنگ را ضبط و منتشر نماید . موفقیت این آهنگ موجب به راه افتادن موجی از محبوبیت آثار مبتنی بر پیانو در سبک Boogie-Woogie در دهه 1930 شد . یکی از اجراهای مختلف این آهنگ را می توانید ازاینجا دریافت کنید و گوش دهید . برای اطلاعات بیشتر در مورد اجراهای دیگر این آهنگ به این وب سایت مراجعه نمایید .

11- این آهنگ را می توانید از اینجا دریافت کنید ، هر چند شباهت زیادی به صدای قطار ندارد ! بی شک قابلیت سازدهنی در این زمیته به مراتب بیشتر از گیتار است .

 GreatHarpPlayers 12- Palmer McAbee از نوازندگان کمتر شناخته شده سازدهنی است که اطلاعات کمی در مورد وی در دسترس است . نه تاریخ تولدش مشحص است و نه حتی معلوم است که سفید پوست بوده یا سیاهپوست ! با این که اهل Alabama بود برای ضبط آهنگ هایش در سال 1928 به Georgia رفته است و به همین خاطر (با توجه به محدودیت های شدیدی که در آن زمان در جورجیا برای سیاهپوستان وجود داشته است) برخی احتمال می دهند که وی سفید پوست بوده باشد . از وی تنها دو آهنگ ضبط شده بر جای مانده است : یکی همین آهنگ McAbee’s Railroad Piece و دیگری آهنگ Lost Boy Blues که هر دو را می توانید در یک آلبوم بسیار ارزشمند که حاوی آهنگ های اجرا شده توسط نوازندگان برجسته سازدهنی در دهه های 1920 تا 1930 می باشد پیدا کنید : آلبومی به نام The Great Harp Players 1927-1936 که در سال 1992 در قالب یک CD صوتی توسط شرکت Document Records منتشر شده است .

 EssentialRecordingBluesHarmonica این دوآهنگ در آلبوم های دیگری هم قابل دسترس هستند : آهنگ McAbee’s Railroad Piece در آلبوم فوق العاده دیگری به نام The Essential Recordings of Blues Harmonica و آهنگ Lost Boy Blues هم در آلبوم بی نظیری به نام Harmonica Masters که توسط شرکت Yazoo منتشر شده است . با مراجعه به این قسمت از وب سایت شرکت Yazoo می توانید به بخشی از آهنگ Lost Boy Blues گوش دهید .

برای اطلاعات بیشتر در مورد آلبوم هایی که در بر گیرنده آثار Palmer McAbee هستند به این صفحه مراجعه نمایید .



 HarmonicaBlues 13- در مورد Freeman Stowers هم اطلاعات ناچیزی وجود دارد . آهنگ Railroad Blues که در متن مقاله به آن اشاره شده است ، در آلبوم منحصر به فردی به نام Harmonica Blues که در سال 1991 توسط شرکت Yazoo منتشر شده در دسترس علاقه مندان قرار گرفته است . این آلبوم هم مانند آلبوم Harmonica Masters به آثار ضبط شده سازدهنی در دهه های 1920 تا 1930 اختصاص دارد . با مراجعه به این قسمت از وب سایت شرکت Yazoo می توانید به بخشی از آهنگ Railroad Blues که در سال 1929 ضبط شده است گوش دهید .

برای اطلاعات بیشتر در مورد معدود آهنگ های به جا مانده از Freeman Stowers به این صفحه مراجعه نمایید . آلبوم های حاوی آثار وی را هم در این صفحه مشاهده نمایید .

 HarpBlowers 14- قبلا در این قسمت از وب سایت ایران هارمونیکا به آهنگ Pan-American Blues با اجرای DeFord Bailey اشاره کردیم . این آهنگ به همراه Dixie Flyer Blues هر دو در سال 1927 ضبط شده اند و نخستین آهنگ های منتشر شده از DeFord Bailey به شمار می روند . Dixie Flyer نام یک مدل اتوموبیل است که در فاصله سال های 1916 تا 1923 توسط شرکت موسوم به Dixie Car Company تولید می شده است . اما اسم یک خط راه آهن نیز بوده است که شهرهای نشویل را به شیکاگو و فلوریدا متصل می کرده است . آهنگ Dixie Flyer Blues در یکی دیگر از آلبوم های کم نظیر شرکت Document Records به نام Harp Blowers 1925-1936 منتشر شده است . در ضمن Bessie Smith از خوانندگان قدیمی بلوز هم آهنگی دارد به همین نام (Dixie Flyer Blues) که در سال 1925 ضبط شده و نباید آن را با این آهنگ بی کلامی که DeFord Bailey با سازدهنی نواخته است اشتباه گرفت .


15- آهنگ Train که در سال 1939 توسط Ace Johnson اجرا شده را می توانید از اینجا دریافت کنید و بشنوید . این آهنگ توسط John Lomax پژوهشگر موسیقی مردمی در یک زندان ایالتی نزدیک شهر Brazoria در ایالت Texas برای کتابخانه ملی آمریکا ضبط شده و در قالب مجموعه عظیمی که مشتمل بر بیش از 700 قطعه ضبط شده به صورت میدانی (Field Recording) است با نام The John and Ruby Lomax 1939 Southern States Recording Trip منتشر شده است . در همین مجموعه آهنگ دیگری با اجرای Ace Johnson وجود دارد که به نام Mama Don't 'low No Swingin' Out in Here و با همراهی L.W. Gooden (گیتار) ضبط شده و نمونه خوبی است از نحوه نواختن سازدهنی بلوز در دهه 1930 . این آهنگ را هم می توانید از اینجا دریافت کرده و گوش دهید .

16- آهنگ مورد اشاره نویسنده Train On A Hill نام دارد که توسط John Lomax به صورت میدانی ضبط شده و در آلبوم Alabama : From Lullabies to Blues از مجموعه بزرگ The Deep River of Song منتشر شده است .

17- این آهنگ در دهه 1930 با یک سازدهنی دیاتونیک گام Bb نواخته شده است و تقلید از آن امری محال به نظر می رسد ! این آهنگ فوق العاده را می توانید از اینجا دریافت کنید و گوش دهید . همان طور که می توانید بشنوید نوازنده به طرز شگفت آوری موفق می شود کلماتی مانند What ، Mama و ... عباراتی مانند I Love You را با سازدهنی بیان نماید یا صدای خنده های یک بچه کوچک را تقلید نماید .

برای گوش دادن به چند آهنگ دیگر از این نوازنده می توانید به این صفحه مراجعه نمایید .

18- مراسم Fox Chase یا Fox Hunting از مراسم تفریحی سنتی است که از قرن 16 میلادی در مناطق روستایی و ییلاقی انگلستان رواج پیدا کرده و به دیگر کشورها نیز راه یافته است .

به بخشی از یک آهنگ Fox Chase با اجرای Sonny Terry گوش دهید . نمونه دیگری از آهنگ Fox Chase با اجرای Henry Whitter را می توانید از اینجا دریافت کنید و گوش دهید .
در ضمن از Henry Whitter آهنگ معروف دیگری نیز به جای مانده است با نام Rain Crow Bill که می توانید آن را از اینجا دریافت کنید و گوش دهید . همچنین نت و تبلچر مربوط به ملودی این آهنگ را می توانید با مراجعه به این قسمت از وب سایت Pat Missin مشاهده نمایید .

منابع :

ترجمه و پی نوشت ها : دلتا فریک ، آبان 1389